piątek, 24 kwietnia 2015

Bluzka kaszubskie dla mamy :)

Cześć!

Tak bardzo chciałabym publikować dla Was częściej jednak tak niewiele czasu w ostatnich dniach miałam, aby móc szyć coś od początku do końca. Miał być projekt śpiworka, ale córka niestety schowała gdzieś lamówkę i zostało to odłożone na później. Jednak będę szyła dla niej jeszcze jeden śpiworek i wtedy pokażę Wam jak to zrobiłam. Póki, co na dziś przygotowałam tutorial jak uszyć coś dla mamy :)

Ostatnio na moim profilu na fb Raspberry World pokazywałam Wam komplet spodenki i czapeczka dla córki z super materiału dresówkowego zakupionego w grupie Tanie tkaniny. Dziś ten sam materiał, ale wykorzystany do zrobienia bluzki dla mnie.

Wymarzyłam sobie bluzkę z szerokimi rękawami i ogólnie szerszą, która byłaby praktycznym, ale i eleganckim strojem. Coś, co mogę ubrać zarówno na spacer, na rower jak i do pracy w biurze (chociaż akurat nie pracuję w biurze). Wspomniałam o pracy w biurze z tego względu, że gdy świadczyłam pracę o takim charakterze często pracowałam w pomieszczeniach klimatyzowanych, gdzie niestety, mimo wysokich temperatur na zewnątrz, było zimno, stąd mój pomysł wykorzystania tego typu dresówki na bluzkę.

Pierwszy krok to oczywiście wykrój. Ja postanowiłam użyć za wzór starej bluzki jednak zmodyfikowałam go wg mojej wizji (linia różowa na zdjęciu).



Przód odrysowałam z większym wcięciem przy szyi, tył z mniejszym. Pozostałe elementy są takie same. Jak zauważyliście bluzka złożona jest na pół i również materiał składam na pół, aby mieć pewność, że obie strony (prawa -lewa) będą takie same. Wykrój drugiej strony (przód-tył) bluzki będę brała już z wyciętego pierwszego fragmentu, który odrysowałam. Przy tym modyfikując jedynie dekolt.




Oba wykrojone z materiału fragmenty układamy prawymi stronami do siebie i zapinamy szpilkami, aby materiał nie przemieszczał się podczas zszywania overlockiem. Overlockiem zszywamy fragmenty górny (ramiona-rękawy) oraz dolny (rękawy-bok).
Tak naprawdę po zszyciu mamy już bluzkę bez wykończeń.



W tym momencie pozostaje najtrudniejsza i najbardziej mozolna praca czyli wykończenia rękawów, dekoltu i dołu bluzki. Do wykończenia dekoltu oraz rękawów postanowiłam użyć lamówki, którą stworzyłam z tej samej dresówki, co bluzka. Przygotowałam do tego fragmenty tkaniny o szerokości ok. 2 cm.


Przykładam lamówkę prawą stroną do prawej strony bluzki przy dekolcie i upinam troszkę ją przy tym naciągając. Te same czynności powtarzam przy upinaniu lamówki przy rękawach.




Teraz mogę już wszyć overlockiem lamówkę. Następnie podwijam lamówkę tak, aby cała schowała się do wewnątrz bluzki. Najlepiej jest ją zaprasować do środka, aby materiał w kolejnym kroku lepiej współpracował.
W tym momencie lamówkę muszę jeszcze raz podwinąć (czyli będzie podwijana dwukrotnie), aby jej podwinięta część schowała się między samą sobą, a bluzką (wraz z overlockiem, którym była wszywana). Upinamy i tak powinno to wyglądać zarówno dekolt jak i rękawy.



Całość musimy przeszyć ściegiem prostym. Ja zawsze do tego typu przeszyć używam stopki z prowadnikiem. Podczas wszywania należy kontrolować czy wszystkie warstwy materiału są zszywane.




Teraz pozostał jeszcze dół bluzki do wykończenia. Na początku miałam plan, aby także na dole zastosować lamówkę, jednak ostatecznie postanowiłam po prostu dwukrotnie podwinąć materiał do wewnątrz.



Tutaj również zastosowałam ścieg prosty, ale to jak to wyszło i jak bluzka prezentuje się w całości już na mnie pokażę Wam w niedzielę. Tymczasem zapraszam Was do maszyn i szyjcie z fantazją :)

2 komentarze: