piątek, 20 marca 2015

Projekt dziecięcej czapki

Cześć!

Nie wiem czy też tak jak ja boleśnie odczuwacie przesilenie wiosenne, ale ja ledwie funkcjonuje, a jeszcze w domu początki buntu córki i pokazywanie czego chce. Zaczyna się wesoły czas naginania zasad i przesuwania granic takich jak "nie chce czapki", dlatego dziś tutorial o tym jak uszyć wiązaną czapkę z podszewką akurat na wiosenne spacery.

Do wykonania czapki użyłam średniej grubości czerwonej dresówki oraz tkaniny t-shirtowej ciemnogranatowej (z koszulki po dziadku).

Na samym początku postanowiłam stworzyć wykrój czapki. Jeśli przeglądaliście wcześniejsze moje wpisy na pewno zauważyliście, że moje szycie i tworzenie wykrojów, gdy szyję dla moich bliskich jest spontaniczne tak też było tym razem. Powstał więc taki wykrój.



Wysokość wykroju to 20 cm, szerokość dołu 25 cm, a linia środkowa 13 cm. Tak przygotowany wykrój odrysowuję zarówno na czerwonej dresówce jak i na t-shircie. Najlepiej na materiale złożonym na pół, aby za jednym razem wyciąć przednią i tylną część czapki.




Następnie wycięte cztery połówki (dwie czerwone i dwie ciemnogranatowe) składamy na pół wzdłuż środkowej osi zgodnie z zasadą prawa strona materiału do prawej.






Tak przygotowany materiał spinamy szpilkami (cześć krótkiego wcięcia) i przeszywamy overlockiem. Teraz będę pokazywała tylko na przykładzie czerwonego materiału kolejne kroki, aż do połączenia obu materiałów.



Następnie musimy zszyć ze sobą oba fragmenty (tył i przód). W tym celu układamy obie połówki prawymi stronami do siebie i przypinamy do siebie szpilkami. Należy pamiętać, aby spiąć na sztywno zszycia overlockiem, które wykonaliśmy wcześniej. Tak przygotowany materiał szyjemy overlockiem.




Wszystkie te same czynności wykonujemy z połówkami ciemnogranatowymi i oto efekt dotychczasowej pracy.



Zanim zaczniemy zszywać obie warstwy razem musimy przygotować dwa paski materiału, z których wykonamy sznurki do wiązania czapki. Ja postanowiłam zrobić szerokie sznurki, dlatego do ich zrobienia przygotowałam sobie prostokąty czerwonej dresówki w rozmiarze 40 cm x 6 cm. Złożyłam na pół i pospinałam szpilkami. Następnie jedną krótką oraz długą stronę zszyłam overlockiem.




Najtrudniejsza czynność pozostała na koniec ponieważ trzeba przewlec materiał na prawą stronę i schować w środku overlocka. Żmudna to czynność, ale dlatego zrobiłam grube sznurki do wiązania, bo wtedy przewlekanie jest dużo łatwiejsze. Po drugie grube sznurki wg mnie są po prostu milsze i delikatniejsze dla dziecięcej szyi. A po trzecie to można z nich zawiązać z boku ładną kokardkę, więc w sam raz ozdoba dla małej dziewczynki.

Teraz przyszedł czas na łączenie warstw czapeczki. Obie warstwy pozostawiamy na lewej stronie i łączymy brzegi przykładając prawą stronę do prawej. Do środka spinanych szpilkami warstw musimy schować nasze sznurki i przypiąć je do brzegów, które zostaną zszyte overlockiem. Ja umiejscowiłam sznurki na tylnej części czapki, bo wg mnie lepiej się prezentują, gdy są przesunięte do tyłu.



Teraz można już zszywać overlockiem pamiętając, aby pozostawić na koniec fragment ok. 3-4 cm niezszyty, ponieważ będziemy musieli przewlec całą czapkę na prawą stronę. Dopiero po przewleczeniu można zszyć ręcznie ściegiem, który będzie niewidoczny. W tym wypadku często pojawia się mowa o ściegu dzierganym lub ściegu drabinkowym, które pozwalają nam ukryć nitkę we wnętrzu materiału.
A tak wygląda gotowana czapka.




Planowałam, aby czapka miała jakąś małą ozdobę jednak mąż przekonał mnie, że lepiej będzie pozostawić czapkę dwustronną. I tym sposobem raz córka założy granatową, a za drugim razem czerwoną czapkę.














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz